Hopp til hovedinnhold

Bestemors brudekrone

Bestemors brudekrone ble malt av Adolph Tidemand i 1869 og var en gave til Prinsesse Louise av Norge og Sverige da hun giftet seg med Kronprins Frederik av Danmark.

Maleriet henger i dag på Det kongelige slott.

Nasjonalromantisk oppblomstring

Nasjonalromantikken gjorde seg gjeldende i Norge fra omkring 1840 til 1870. Den ga seg utslag i en oppblomstring i interessen for - og idealiseringen av - den nasjonale fortid og det som har blitt kalt ”de folkelige kulturverdier”.

Det var i disse årene historikeren P.A. Munch samlet viktig kildemateriale og skrev norsk middelalderhistorie, og Ivar Aasen arbeidet for et eget norsk skriftspråk. Innen musikk og diktekunst kom de nasjonalromantiske strømningene til uttrykk i verkene til blant andre Edvard Grieg, Ole Bull, Johan S. Welhaven og Henrik Ibsen.

Adolph Tidemand (1814 – 1876) regnes som en av de toneangivende representantene for denne retningen innen malerkunsten.

Kunstneren

Adolph Tidemand bodde for det meste utenlands, og da hovedsakelig i Düsseldorf, men fra 1832 og frem til sin død foretok han over 17 studiereiser i Norge. Disse turene resulterte i over 150 skisser. Skissene samsvarer med datidens lokale klesskikker, bruksredskap, hustyper og interiører, og spesielt fokuserte han på folkedrakter. Ingen norsk kunstner har vært så opptatt av denne motivkretsen som Tidemand. Han valgte gjerne modeller med særpregede ansikter og skrev ofte modellens navn og noen ganger datoen eller årstall for når skissen er laget på arket. Sammen med Johannes Flintoe (22 studier) og Joachim Frich (65 studier) regnes Tidemands folkedraktstudier som et viktig og pålitelig studiemateriale for den kulturhistoriske folkedraktsgranskning.

Tidemands studieturer og de skissene og draktstudiene han da tegnet, dannet grunnlaget for hans malerier komponert på atelieret i Düsseldorf. I motsetning til i skissene valgte han i atelierbildene å være kunstnerisk eklektisk; han satte for eksempel sammen ulike plaggdeler uten å ta hensyn til hvordan de hadde vært brukt på tradisjonelt vis.

Bestemors brudekrone

Bestemors brudekrone ble første gang malt i 1865. Vi kjenner til fem bilder malt av Tidemand med dette motivet. Det var vanlig at ett første maleri ble laget for det åpne marked, mens repetisjonene, med eller uten endringer, som oftest var bestillingsverk. Antallet vitner om et motivs popularitet; av Brudeferden i Hardanger kjenner vi til syv gjentagelser.

Tidemands malerier er bevisst komponerte situasjonsbeskrivelser. I Bestemors brudekrone viser bestemoren frem sin brudekrone, mens de tre barnebarna beundrer andektig dette praktstykket. Scenen er idyllisk og litt nostalgisk, samtidig som den er meget detaljert beskrevet i interiør og klesdrakter.

Bryllupsgave

Bestemors brudekrone i Slottets samling er malt i 1869 og er et bestillingsverk fra en norsk damekomité som skjenket det som bryllupsgave til Prinsesse Louise av Norge og Sverige (datter av Carl XV og Kong Haakons mor), da hun giftet seg med Kronprins Frederik av Danmark. I samme anledning og fra samme givere ble det også gitt et maleri av Hans F. Gude: Norsk fjord med skip.

Slottets maleri

I Slottets maleri har Tidemand plassert portretter av Kong Carl XV og Dronning Louise i det åpne kistelokket; en hentydning til mottakerens familie og gavens anledning.

Både Bestemors brudekrone og Norsk fjord med skip kom inn i Slottets samling da Kong Haakon arvet sin mor i 1926.
 

Materiale
Olje på lerret

Mål
114 x 100 cm


Inventarnummer: DKS.000883

 

04.06.2012

Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter

Del på Twitter Del på Facebook