Hopp til hovedinnhold

”To liv – en gjerning”

I anledning DD.MM. Kong Harald og Dronning Sonjas 70-årsdager i 2007, viste Åpent Slott  utstillingen ”To liv, en gjerning”.

Rammen rundt utstillingen var Slottets flotteste saler: Lille og Store Festsal og Store Spisesal. Utstillingen fortalte historien om Kongeparets liv og gjerning gjennom fotografier, gjenstander, private og seremonielle antrekk. Det ble lånt inn gjenstander og antrekk fra Nasjonalmuséet for kunst, arkitektur og design, Skimuseet og Forsvarsmuseet. I tillegg ble det vist gjenstander fra de kongelige samlinger og gjenstander i privat eie.

Begynnelsen

Da Prins Harald ble født 21. februar 1937, var det en historisk begivenhet. Han var den første prins som ble født i Norge på over 500 år. Han ble tvunget til å flykte fra landet sammen med sin familie da han var bare tre år gammel. Den lille prinsen var gjennom hele krigen symbolet på Norges fremtid og frihet.

Dronningens livsløp startet bare noen få måneder senere, og løp parallelt med Kongens. Hun stod æresvakt med speidertroppen sin da Kongefamilien steg i land 7. juni 1945. Det var da hun fikk det første glimtet av prinsen. Fra da av var han en kjent skikkelse i hennes liv, mens hun var ukjent for ham inntil de møttes mens han gikk på Krigsskolen

I monteret med Kong Haralds og Dronning Sonjas barndom som tema, ble klenodier som Prins Haralds dåpskjole fra 1937, passet fra 1940 samt genseren han har på seg på passfotografiet vist frem, sammen med blant annet et modellfly ”fra gutta i Toronto”, 1942. Et barndomsportrett av Sonja Haraldsen, karakterbøker og svennebrev fra Sveits var også blant blikkfangene her.

Bryllupet

De første bildene av paret ble tatt ved vitnemålsutdelingen og ballet på Krigsskolen i 1959. Kampen for kjærligheten frem til bryllupet i 1968, opptok både statsmakter og menige nordmenn. Det er en sterk historie som ble viet mye oppmerksomhet, og som har preget monarkiet i Norge.

I et eget monter ble historien om møtet ble fortalt. Der kunne publikum se drakten Sonja Haraldsen bar ved offentliggjørelsen av forlovelsen i 1968 og gallakjolen og -kåpen fra middagen på Akershus Slott dagen før bryllupet 29. august 1968. Kjolene ble vist frem sammen med Kronprins Haralds uniform fra Krigsskolen.

Familielivet

Familiemonteret hadde Kongeparets barn og barnebarn som tema. Kjolen daværende Kronprinsesse Sonja bar ved Prinsesse Märtha Louises dåp var montert ved siden av Prinsesse Märtha Louises og Prins Haakons setesdalsbunader, brukt på leikarring. Den yngste generasjonen var representert med leker, kosedyr og tegninger. Dåpsluen som ble brukt ved Prinsesse Ingrid Alexandras dåp og hårpynten Kronprinsesse Mette-Marit bar ved samme anledning utgjorde den siste delen av kronologien i monteret.

Interesser

Kongeparet har en rekke hobbyer og interesser, og i det første monteret som møtte publikum i Store festsal var sport og natur temaet. Her ble et av Kongens seilerantrekk vist sammen med seilerpremier. Kongens interesse for jakt og fiske ble illustrert gjennom en engelsk jaktdress og geværetui, samt deler av Kongens store knivsamling og fiskeutstyr. Kongen som viktig støttespiller for norsk idrett ble understreket gjennom OL-luen og -jakken.

Dronningens turinteresser ble illustrert gjennom hennes turstøvler plassert på et kart der noen av de mange turene hun har gått var tegnet inn. Et par ski var plassert ved siden av rondastakken Dronningen bar under ”kjerringsleppet” på Hafjell under OL i 1994. Dronningen fikk prisen ”Årets Fjellgeit” i 2005, og den var også vist i monteret.

Utenfor monteret sto en modellseilbåt som var en gave til Prins Harald i 1946. Et eget oppslag gjenga et stort Norgeskart med flere av Kongeskipets seilaser langs norskekysten inntegnet, supplert med en rekke fotografier fra Kongeparets turer med K/S Norge. Kongeskipsmodellen fra 1947 var ”innfelt” mellom disse illustrasjonene.

Et eget monter hadde Dronningens interesse for kunst og design som tema. Her kunne man se et utvalg av Dronningens glass produsert i samarbeid med Ulla-Mari Brantenberg, samt Gunnar Torvunds byste av Dronningen. I tillegg fantes kataloger fra Dronningens utstillinger Vinterland (1994) og Impulser (2001), i tillegg til motetegninger fra 1955-1957 fra hennes studietid på École professionelle de jeunes filles i Sveits.

Den såkalte ”Harlekinkjolen”, båret under festforestillingen på Nationaltheatret i anledning 50-årsdagsen i 1987, var et blikkfang, og skissene til både denne og andre kjoler ble også vist. På bakveggen i monteret hang en serie med Andy Warhols portretter av daværende Kronprinsesse Sonja, sammen med seks av Dronningens egne trykk.

Gjerningen

Kongen og Dronningen går inn og ut av et utall situasjoner, private og offisielle. De skal fylle mange roller, både sammen og hver for seg. De er Kongepar i hverdag og fest, for storsamfunnet og minoritetene. Publikum fikk se et stort utvalg gjenstander og antrekk som understreker mangfoldet i deres gjerning:

  • Signingsantrekkene fra 1991: Kongens gallauniform og Dronningens signingskjole. 
  • Kongens rolle som statsoverhode ble illustrert gjennom presentasjon av ulike grader av St. Olavs orden og Fortjenstordenen, Kongens fortjenstmedalje og St. Olavsmedaljen.
  • Kongens feltuniform (general) viste til hans rolle som landets øverste krigsherre,
  • 17. maiantrekket henspeilte på den symbolske betydningen av at medlemmene av Kongehuset står på Slottsbalkongen 17. mai.  
  • En av Dronningens gallakjoler undstreket hennes funksjon som landets førstedame.

Gaver

I Store spisesal ble det vist gaver Kongeparet har mottatt ved ulike anledninger. I tillegg til offiselle gaver fikk publikum et glimt av mangfoldet av gaver fra det norske folk, fra Selbuvotter med kongemonogrammer fra 2007 til og pappkroner fra ”Barnehageball” i 2003. Det var også satt opp et bord med utsnitt av en gallaoppdekking, der serviset fra Porsgrund Porselen som var en gave til Kongeparets 60-årsdager i 1997 var et naturlig blikkfang.

 

18.04.2011