Hopp til hovedinnhold

Innblikk i ny mediehverdag

H.K.H. Kronprinsen besøkte Schibsted Media Group og Aftenposten onsdag. I løpet av dagen fikk han vite mer om de store omstillingene mediene står overfor, men stilte også spørsmål om kvalitetsjournalistikkens kår.

04.12.2014

Første stopp var Schibsted sitt hovedkontor. Der ble Kronprins Haakon møtt av Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal og styreleder Ole Jacob Sunde. De to ga Kronprinsen en orientering om utfordringene bransjen står overfor, og ikke minst hvilke fremtidsplaner selskapet med medievirksomhet i hele 29 land har for fremtiden.

Møtte unge traineer

Kronprinsen fikk også møte unge traineer som er tilknyttet Schibsteds populære traineeprogram. Gjennom programmet får de unge talentene prøve seg i fire ulike jobber i løpet av en periode på 2 år - i ulike jobber, i ulike medieselskaper, i forskjellige land. Kronprinsen stilte blant annet spørsmål om det var store kulturelle forskjeller i de ulike landene traineene hadde jobbet i. De fortalte også om ulike jobber og prosjekter de hadde vært involvert i gjennom programmet.

På desken i Aftenposten

Som de fleste mediehus jobber også Aftenposten med å tilpasse seg fremtiden og nye plattformer. Under sitt besøk på desken i Aftenposten fikk Kronprins Haakon et større innblikk i hvordan man nå jobber med nyheter og hvordan man prioriterer saker på de ulike plattformene. Etter omvisningen møtte Kronprinsen journalister fra ulike avdelinger som fortalte om ulike saker de hadde løst i løpet av året og hvordan de nå tenkte rundt å levere til flere flater.

Etter dette ble ordet fritt, blant annet rundt Kronprinsens spørsmål om hvorvidt journalistene følte at kravene til raskere levering og til flere flater gikk utover kvalitetsjournalistikken.

 

 

Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter

Del på Twitter Del på Facebook