Hopp til hovedinnhold

Norsk innovasjon i New York

Ulike aspekter ved norsk innovasjon opptok Kronprinsparet i New York i går (lokal tid). Entreprenører, norsk musikk og historisk design preget dagen.

09.10.2015

Deres Kongelige Høyheter Kronprinsen og Kronprinsessen startet dagen på Cooper Hewitt, som er en avdeling av the Smithsonian og USAs nasjonale designmuseum.

Norsk design stilles ut

I 1952 donerte Norge Sikkerhetsrådssalen til FN. "Verdens viktigste rom" var utformet av arkitekt Arnstein Arneberg. Kunstner Per Krohg laget veggmaleriet bak møtebordet, mens Else Poulsson designet tapetet som ble vevet på Joh Petersen Linvarefabrikk. Salen er nylig renovert og oppgradert med moderne teknologi, men utformingen er den samme.

I går overrakte Kronprinsparet en innrammet bit av originaltapetet fra Sikkerhetsrådssalen til Cooper Hewitts permanente samling.

- As the most important design museum in the US, your role as curators and custodians of Design History is internationally recognized. We are proud that today the textile by Else Poulsson becomes a part of your permanent collection, alongside work by the world’s most influential designers, sa Kronprinsessen under overrekkelsen.

Det er økende interesse for ny norsk design i New York, og flere unge designere deltok sammen med Kronprinsparet på dagens tilstelning.

Lunsj med musikkbransjen

Også norsk musikk er på frammars i USA, og norden er ledende på teknologi med løsninger som Spotify og Wimp. Norske artister oppnår gode listeplasseringer i USA, og i kjølvannet av Kygo, Nico & Vinz, Cashmere Cat og andre, leter amerikanske selskaper nå bevisst etter norske talenter og samarbeidspartnere. 

Music Norway støtter opp om eksporten av norsk musikk, og etablerer kontakter og møteplasser der norske selskaper får presentert sine artister. Kronprins Haakon og Kronprinsesse Mette-Marit deltok på en bransjelunsj i dag sammen med representanter for norsk og amerikansk musikkindustri. Her gikk samtalen om muligheter for norsk musikk i det amerikanske markedet.

Norsk demodag

To ganger i året henter Innovasjon Norge og Generalkonsulatet ti norske oppstartsbedrifter til New York for å lære dem om markedsføring, merkevarebygging og salg. Dette er entreprenører med etablert forretningsvirksomhet i Norge og internasjonale ambisjoner.

Kronprinsparet fikk anledning til å møte høstens ti selskaper, som var samlet for å presentere sin forretningsidé for amerikanske interessenter. Etterpå ble innatsen vurdert av et dommerpanel bestående av tre investorer. Det hele fant sted på WeWork - et kontorfellesskap for entreprenører og bedrifter, der norske bedrifter kan knytte kontakter til amerikanske likesinnede, investorer og kunder.

Avsluttet på Sjømannskirken

Kronprins Haakon og Kronprinsessen avsluttet besøket til New York på Sjømannskirken. Sentralt plassert i 52. gate på Manhatten, er kirken som bærer Kong Olavs navn et viktig samlingssted og ankerfeste for nordmenn i området.

- For et fint sted å avslutte besøket i New York. Dette er et viktig samlingspunkt her, sa Kronprinsen i en hilsen før avreise, og takket for engasjementet ansatte og frivillige i Sjømannskirken viser over hele verden.

 

Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter

Del på Twitter Del på Facebook