Hopp til hovedinnhold

Heyerdahlprisen 2012

I dag åpnet Oslo Maritime Week. Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen var til stede og foretok utdelingen av årets Heyerdahlpris. Prisen tildeles en kandidat fra maritim næring som har gitt et vesentlig og positivt bidrag til miljøet.
30.05.2012

Tyve kandidater har blitt vurdert av nominasjonskomiteen, og før utdelingen i dag sto fire tilbake: Grieg Green, Tarbit Shipping, Eidesvik og Jotun. De fire finalistene ble presentert for salen på storskjerm, før Kronprinsessen kunne lese juryens begrunnelse for tildelingen:

Kandidatene må kunne vise til betydelig teknisk innovasjon og miljøarbeid, og tiltak som makter å kombinere økonomisk gevinst med økt fortjeneste tillegges særlig vekt.

Heyerdahlprisen 2012

Tyve kandidater har blitt vurdert av nominasjonskomiteen for årets tildeling, og før utdelingen i dag sto fire tilbake: Grieg Green, Tarbit Shipping, Eidesvik og Jotun. De fire finalistene ble presentert for salen på storskjerm, før Kronprinsessen leste juryens begrunnelse for tildelingen.

Til slutt kunne Kronprinsesse Mette-Marit dele ut Heyerdahlprisen 2012 til Bømlo-rederiet Eidesvik AS. Selskapet kan vise til lønnsomme og nyskapende miljøvalg gjennom en årrekke.

Oslo Maritime Week

Tildelingen i dag var en del av Oslo Maritime Week som åpnet i dag. Konferansen er en nyetablering som vil bli arrangert hvert annet år og alternere med Nor-Shipping.

Målet er å etablere konferansen som en internasjonal møteplass for skipsfartsnæringen, og understeke Oslos posisjon som sjøfartshovedstad.
 

Juryens begrunnelse

Her er juryens begrunnelse for tildelingen av årets Heyerdahlpris:

  • “The company's pioneering contribution to ecofriendly, forward-looking solutions for the workhorses of oil and gas production worldwide has the potential to yield environmental benefits in the shape of reduced emissions and a more widespread adoption of LNG.
  • In 2003, the company initiated the FellowSHIP project. Complete onboard fuel-cell systems have been developed and tested.
  • The results of this initial phase demonstrate that fuel cell technology probably will be ready for deployment in commercial shipping. The third and last phase of development began last year and will be concluded next year.
  • The winner of the Heyerdahl Award was the first in the world to develop and launch a natural-gas-powered cargo vessel – “Viking Energy” in 2003.
  • The “Viking Lady” supply ship is particularly renowned, attracting much attention at the UN COP15 climate summit in Copenhagen in 2009.”
     

Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter

Del på Twitter Del på Facebook