Hopp til hovedinnhold

Trivsel i ungdomsskolen

Alle skal bli sett og ingen skal føle seg utenfor. Det er målet når Trivselsleder nå lanserer en ny modell for ungdomsskolen. H.K.H. Kronprinsen og 400 ungdommer tok aktiv del i lanseringen.

14.09.2016

Trivselsleder er Skandinavias største program for aktivitet og inkludering i barne- og ungdomsskolen. Mer enn 1200 skoler i Skandinavia har tatt programmet i bruk. I Bergen i dag lanserte H.K.H. Kronprinsen og Trivselsleder en nye modell for ungdomsskoletrinnet. Trivselsleder er ett av prosjektene Kronprinsparets Fond har et langsiktig samarbeid med. Det ble ingen rolig ettermiddag for Kronprinsen, som fikk prøve seg på flere aktiviteter sammen med ungdommene.

Ensomme i skolegården

Tall fra Trivselsleder viser at 80 prosent av ungdom mellom 13 og 18 år sier at de føler seg ensomme fra tid til annen. Når en ny modell nå tilbys ungdomsskoletrinnet er målet å få dette tallet ned. Det nye programmet byr på mange spennende aktiviteter tilpasset ungdomsskolen. Økt fokus på lederskap er også en del av den nye modellen og en del av opplæringen til de 400 elevene fra Hordaland Kronprins Haakon møtte i dag. Alle disse har valgt å gjøre en ekstra innsats i friminuttene gjennom å bli trivselsledere på sin skole.

- Vi lærer opp elevene som velges til trivselsledere til å se etter den som går alene og jobbe for at alle skal føle seg sett og inkludert i løpet av storefri. I ungdomsskolen har vi lagt økt fokus på ledelse og elevmedvirkning. Lystbetont fysisk aktivitet i ungdomsårene legger dessuten grunnlaget for livslang bevegelsesglede, forklarer Tommy Bottenvik fra Trivselsleder

Og det ble rikelig med bevegelsesglede for Kronprinsen også under lanseringen i dag. Han fikk prøve seg på dogbee, skiskyting og Indiana Jones-løypa, i tillegg til å stifte bekjentskap med lederskapsopplæringen i den nye modellen. Det ble en fin samtale med ungdommene om hva som er lederskap - både generelt og i skolegården.

Kronprinsparets Fond 15 år

I år fyller Kronprinsparets Fond 15 år. Fondet arbeider for at ungdom i Norge skal ha et godt liv, at det blir færre som faller utenfor, at ungdom tar i bruk egne ressurser - og at deres drømmer går i oppfyllelse. Dette gjør fondet gjennom tett samarbeid med sosiale entreprenører: Trivselsleder (aktivitet og inkludering), Lærervikaren (undervisningsopplegg for vikartimer), UngInvest AIB (gjennomføring av videregående skole) og VIBRO (samfunnsengasjert ungdom som jobber for og med ungdom).

Kort fortalt handler det om å bringe ungdom tilbake til utdanning og arbeid, samt gi dem alternative mestringsarenaer.

 

 

Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter

Del på Twitter Del på Facebook