Hopp til hovedinnhold

Grønne transportløsninger på Zerokonferansen

Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen inspiserte det nye elflyet til Avinor og fikk lære mer om MV Yara Birkeland, verdens første utslippsfrie og selvkjørende containerskip.

09.11.2018

Det skjedde torsdag, på siste dag av årets Zerokonferanse som i år var lagt til skatehallen Skur 13 i Oslo.

Elfly og autonome skip

Kronprinsen fikk sitte i cockpit i et elektrisk fly og forklart hvordan flyet virker av strategidirektør Olav Mosvold Larsen i Avinor.

Det statlige selskapet har gått til innkjøp av elflyet sammen med Norsk luftsportforbund. Det kan være første steg i retning av en elektrifisering av det norske kortbanenettet.

På en stand viste Bjørn Tore Orvik og Kristin Nordaler i Yara ut modellen av verdens første selvkjørende skip, MV Yara Birkeland. Skipet er tenkt å skulle erstatte 40 000 vogntogturer i året mellom Yaras gjødselfabrikk på Herøya i Porsgrunn og utskipingshavnene i Brevik og Larvik.

Trender innen transport

Den andre og siste konferansedagen startet med Swarna Ramanathans foredrag om banebrytende endringer i transportsektoren.

Er eventyret ute for fossilbilen? Ja, mener Greg Archer, direktør for utslippsfri transport i European Federation for Transport and Environment, som var neste foredragsholder.

Kronprins Haakon sammen med Oslos varaordfører Kamzy Gunaratnam og daglig leder Marius Holm i miljøstiftelsen Zero. Foto: Zero Emission Resource OrganisationKronprins Haakon sammen med Oslos varaordfører Kamzy Gunaratnam og daglig leder Marius Holm i miljøstiftelsen Zero. Foto: Zero Emission Resource Organisation

Temaene har favnet bredt under årets Zerokonferanse, men alle under paraplyen klima. Kronprinsen var også til stede under den andre delen av torsdagens program. Den var viet «drivere til global endring» med temaer som bærekraftig næringsliv, Oslo som europeisk miljøhovedstad for neste år og de globale bærekraftsmålene som setter miljø og klima inn i de viktigste sammenhengene.

Zerokonferansen ble for første gang arrangert i 2006.

 

Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter