Hopp til hovedinnhold

Prinsessen døpte "Kronprins Haakon"

"Jeg døper deg "Kronprins Haakon". Måtte hell og lykke følge deg, ditt mannskap og alle om bord på dine oppdrag i nord og sør." Norges nye forskningsskip ble døpt i sin hjemmehavn Tromsø i dag.

17.11.2018

Hennes Kongelige Høyhet Prinsesse Ingrid Alexandra døpte Norges nye forskningsfartøy FF Kronprins Haakon, assistert av skipets kaptein, Johnny Peder Hansen.  

"Jeg døper deg "Kronprins Haakon". Måtte hell og lykke følge deg, ditt mannskap og alle om bord på dine oppdrag i nord og sør 

Prinsesse Ingrid Alexandra døper forskningsskipet "Kronprins Haakon". Foto: Rune Kongsro / Det kongelige hoff

- Jeg interesserer meg veldig for havet og klimaendringene. Det var en viktig grunn til at jeg ville døpe skipet, fortalte Prinsessen til NRK etter seremonien. Kongefamilien besøkte Svalbard i sommer, der guidene kunne fortelle om krympende isbreer og andre tegn på klimaforandringer. Selskapet var også utstyrt med poser de kunne plukke plast i. 

- Det var spesielt å se så mye plast på et sted det ikke bor folk, sa Prinsesse Ingrid Alexandra, og pekte på hvor mye som da må befinne seg på bunnen av havet hvor vi ikke kan se det.

Nettopp her kommer det nye forskningsskipet inn. FF Kronprins Haakon vil bli et viktig bidrag til vår kunnskap om hvordan klimaendringene påvirker havet og livet der. 

Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon holdt tale på kaia i Tromsø i dag. Han understrekte Norges rolle som havnasjon og polarnasjon, og skipets viktige oppdrag:

- Det handler om å få ny og viktig kunnskap om polare områder, om havet og om klimaendringene.
- Det handler til syvende og sist om å redde kloden vår. 

Kronprins Haakon taler på kaia i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

Kronprinsen sa seg både veldig glad og stolt over å hete det samme som et skip med et så viktig oppdrag. Selv om det kan medføre noen praktiske utfordringer - som når Kongen mottok regningen på flere hundre kilo kjøtt bestilt av Kielfergen Kronprins Harald....  

Blir gjerne med på tokt

Kronprins Haakon har tidligere deltatt å tokt med Polarinstituttets forrige skip, Lance. Det var fantastisk å være i polområdene og oppleve isen og dyrelivet, kunne Kronprinsen fortelle, og han var også svært imponert over den store kunnskapen til forskerne om bord. Klimasystemer, havstrømmene, isen og dyrelivet - her kunne Kronprinsen får svar på alle sine "nerdespørsmål".

Kronprins Haakon har fått tilbud om å bli med sin navnebror på tokt, noe han svært gjerne blir med på. Det er ikke lagt konkrete planer enda, men man ser på mulighetene for tid og sted.

Prinsesse Ingrid Alexandra kunne også tenke seg å bli med en tur om muligheten bød seg for "en tur med pappa". Hun oppfordret også unge til å gjøre en innsats for klimakampen. Ungdom kan delta i organisasjoner som Miljøagentene, hjelpe til med å spre budskapet, plukke opp og annet søppel der man går, mente Prinsessen.

Kronprinsen og Prinsessen i intervju med NRK etter dagens seremoni. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

Døpt med is

Vanligvis er det en flaske champagne skipets gudmor knuser mot skipets baug når et fartøy døpes. I dag var den tradisjonelle flasken byttet ut med en isklump hentet fra polhavet ved Svalbard. Så er det da også isen som vil være forskningsskipets element.

For over 100 år siden døpte Roald Amundsen skipet Maud med en isklump. Forskningsfartøyet  Kronprins Haakon går inn i en stolt norsk tradisjon med forskning i polområdene og følger i kjølvannet etter Fram og Maud.

FF Kronprins Haakon skal overvåke miljø- og klimatilstanden i Arktis og Antarktis, og drive forskning og undervisning i disse områdene. Skipet har allerede vært på prøvetokt, og ble da karakterisert som "et råskinn i isen" med 3-4 knop selv gjennom en meter tykk is. 

Mange var møtt fram for å se skipet døpt på kaia i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

Blant verdens mest avanserte

Kronprins Haakon vil samle data om miljøtilstanden i polområdene. Det finnes 14 laboratorier om bord og ekkoloddene gir informasjon om de minste detaljer fra havbunnen. En fjernstyrt ubåt kan gå ned til dyp på 6 000 meter for å samle data, i tillegg til at  skipet vil skyte seismikk, tråle og sende ut værballonger for å ta profiler av atmosfæren.  

Det ble også tenkt klima og miljø da skipet ble utformet og bygget i tråd med de siste reglene for utslipp og sikkerhet. Topp moderne motorer gir lite utslipp, og det som er av eksos blir renset. Skipet har også dobbelt skrog slik at det ikke skal gå hull på noen tanker dersom fartøyet skulle gå på grunn. 

Det er også utstyrt for å ta imot redningshelikopter, slepe båter, slukke skipsbranner og ta ombord oljevernutstyr. Dermed kan det komme til hjelp dersom andre skip skulle ha behov for assistanse i området. 

Kronprinsen og Prinsessen fikk en omvisning om bord etter seremonien. Her er de på broen. Foto: Rune Kongsro / Det kongelige hoff


- Vi ønsker skipet og alle involverte lykke til med det viktige oppdraget i årene framover, sa Kronprins Haakon. - Og vi ønsker skipet alt godt på reisen mot Antarktis og Sørpolen – 107 år etter at Roald Amundsen plantet det norske flagget på Kong Haakon VIIs Vidde for alle første gang.

Det er Norsk Polarinstitutt som eier skipet, og Havforskningsinstituttet skal stå for driften. UiT Norges arktiske universitet kommer til å være den største brukeren. 

Polarseminar 

Senere på dagen ble det polarseminar for både Kronprins Haakon og Prinsesse Ingrid Alexandra. Kronprinsen besøkte forskningsseminaret på Sandic Ishavshotel, før han ledsaget Prinsessen til et miniseminar for ungdom på Polaria.

Prinsessen fikk mate sel på Polaria. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix


Det ble også anledning til en omvisning på opplevelsessenteret, akvariet Polaria. Senteret formidler forskningsbasert kunnskap om Arktis.

 

 

Prinsesse Ingrid Alexandra døper «Kronprins Haakon» og får lære mer om forskning i Polområdene sammen Kronprinsen. Foto og redigering: Rune Kongsro / Det kongelige hoff
Fakta

F/F Kronprins Haakon

Fakta om forskningsskipet Kronprins Haakon:

  • Isbryter PC 3-klasse: Helårig operasjon i isfylte farvann
  • Utrustet for alle aktuelle forskningsformål og for undervisning
  • Utrustet med moonpool og kan operere ROV, AUV og helikopte
  • Mannskap på 15–17 og plass til 35 forskere
  • Kan seile kontinuerlig i 65 døgn på marsjfart
  • Marsjfart på 15 knop, kan gå gjennom istykkelse på en meter
  • 100 meter langt og 21 meter bredt
  • Kostnad: 1,4 milliarder kroner

Kilde: Norsk polarinstitutt

 

Forskningsskipet Kronprins Haakon. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter

Del på Twitter Del på Facebook