Hopp til hovedinnhold

Kongen hos Kongsberg Gruppen

Hans Majestet Kong Harald besøkte Kongsberg Gruppen i dag. Der han fikk et innblikk i bedriftens ulike teknologiområder og fremtidens muligheter.

12.02.2019

Med sine 205 år Kongsberg Gruppen en av Norges eldste industribedrifter. Den har utviklet seg til en høyteknologisk virksomhet med over 80 prosent av sin omsetning utenfor landets grenser, og er ofte med i næringslivsdelegasjonen når Kongeparet reiser på statsbesøk.

Første del av besøket ble avholdt på Carpus i Kongsberg Teknologipark, der Kongen ble møtt av barn fra Wennersborg skole.

Kong Harald ble møtt av barn fra Wennersborg skole. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixKong Harald ble møtt av barn fra Wennersborg skole. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Styreleder Eivind Reiten og konsernsjef Geir Håøy ønsket Kongen velkommen til Kongsberg Gruppen.

Framtidens transportløsninger

Kong Harald fikk høre om flere spennende prosjekter i dag, med tematikk som spente fra bunnen av havet til satellittene over oss. 

Ett viktig prosjekt er Yara Birkeland - verdens første utslippsfrie og selvkjørende containerskip. Prosjektleder An-Magritt Ryste fortalte om arbeidet med skipet, som skal stå ferdig i 2020. Når det kommer i drift, skal skipet kunne erstatte 40 000 vogntogturer i året mellom Yaras gjødselfabrikk på Herøya i Porsgrunn og utskipingshavnene i Brevik og Larvik.

Kongen ble også orientert om autonome undervannsfarkoster og betydningen av avansert forsvarsteknologi. Lette materialer er av avgjørende betydning. Kong Harald fikk selv kjenne vekten av materialer som blant annet brukes på satellitter. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixLette materialer er av avgjørende betydning. Kong Harald fikk selv kjenne vekten av materialer som blant annet brukes på satellitter. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

 I Shore Control Centre holdt Jon Bernhard Høstmark en presentasjon om autonom skipsfart. Fra slike kontrollrom skal "digitale sjømenn" kunne holde oppsyn med og dirigere en flåte av selvgående skip. Kongen fikk høre om mulighetene - og utfordringene med selvgående skip.

I Shore Control Centre - kontrollrom for selvgående skip. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixI Shore Control Centre - kontrollrom for selvgående skip. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Akademisk toppidrett

Kongsberg Gruppen er svært opptatt av rekruttering, både av ingeniører og fagarbeidere, og tar inn 120 sommerstudenter hvert år. De har også samarbeidet med studentorganisasjonen Revolve NTNU om deres deltakelse i verdens største ingeniørkonkurranse for studenter, Formula Student

Revolve NTNU har deltatt i Formula Student siden 2012. Hvert år blir en ny formulabil designet og bygget, og i 2018 ble laget nummer 2 med bilen Atmos. 

Ingeniørstudentene i Revolve NTNU ble nummer 2 med bilen Atmos i verdens største konkurranse for ingeniørstudenter. Foto: Guri Varpe, Det kongelige hoffIngeniørstudentene i Revolve NTNU ble nummer 2 med bilen Atmos i verdens største konkurranse for ingeniørstudenter. Foto: Guri Varpe, Det kongelige hoff

Ingeniørstudentene har lagt ned et enormt arbeid. Anslagsvis 60 - 70 000 arbeidstimer går med om man vil vinne - ved siden av studiene. Bilen er bygget i karbonfiber, titan og aluminium. Det hadde vært umulig å få til dette nivået av karbonfiber uten samarbeid med Kongsberg Gruppen, der karbon er et satsningsområde.

Lunsj i direktørboligen

Besøket ble avsluttet med lunsj i den gamle direktørboligen på Kapteinshaugen. Der fikk Kongen også anledning til å møte representanter fra andre selskaper i industriklyngen på Kongsberg.

 Lunsj på Kapteinshaugen avsluttet besøket. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixLunsj på Kapteinshaugen avsluttet besøket. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Relaterte lenker

Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter

Del på Twitter Del på Facebook