Hopp til hovedinnhold

Louise Bourgeois' ikoniske skulptur på plass i Slottsparken

Hennes Majestet Dronningen og Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen stod for den offisielle avdukingen av Louise Bourgeois’ monumentale skulptur Maman i Slottsparken. Skulpturen kan oppleves av besøkende i parken gjennom de kommende sommermånedene.  

24.04.2023

– Og nå står hun her altså – med sine enorme dimensjoner: 9 x 9 x 10 meter – og minner oss om livets egen kraftfulle skjørhet. Hun forsøker, som oss alle, å finne balansen. Hun handler, beskytter og evner å ta vare på det vakre – selv i skremmende og kanskje truende situasjoner. Hun rommer livets kontraster og paradokser, sa Dronning Sonja da hun, sammen med Kronprinsesse Mette-Marit, avduket den fransk-amerikanske kunstnerens ikoniske verk Maman i Slottsparken ettermiddag.

- På sine tynne, men sterke ben har Louise Bourgeois’ Maman kravlet og spunnet seg gjennom verden – fra New York i vest til Tokyo i øst, fra Bilbao i syd og hit til våryre Slottsparken i Oslo, omgitt av levende artsfrender, sa Dronningen i sin tale.

Louise Bourgeois ​regnes som en av 1900-tallets mest innflytelsesrike kunstnere. Skulpturen Maman - som nå er montert i Slottsparken - er eid av kunstnerens egen stiftelse og laget i stål, bronse og marmor. Den ruver over bakken på åtte bein og har dimensjoner på nesten ti ganger ti meter. I sekken på magen bærer hun på 20 marmoregg. 

Dronningen og Kronprinsessen kom gående fra Slottet til området i parken der Maman er plassert. Der ble de møtt av musikk fra Marinemusikken og rundt 80 skolebarn fra Den franske skolen i Oslo.

Til stede under åpningen var også spesielt inviterte gjester, og professor i biologi ved NMBU og forfatter Anne Sverdrup-Thygeson talte under arrangementet. 

Dronningen og Kronprinsessen foran Louise Bourgeois' skulptur Maman i Slottsparken. Foto: Beate Dahle Oma / NTB

Edderkoppen som symbol 

Edderkoppen var et stadig tilbakevendende tema for Louise Bourgeois. Selve tittelen kan oversettes til “Mummy” eller “Mamma” og kunstneren har selv sagt at arbeidet er laget som en ode til hennes egen mor. Det viser styrken som ligger i moderskapet. Edderkoppen referer også til morens aktiviteter som å spinne, veve, pleie og beskytte.

– Mor – mamma – maman – er et av de mest komplekse psykologiske motivene i våre liv, og dermed også et yndet, ja utømmelig tema for kunsten gjennom alle tider. Det handler om hva vi kommer fra, om det som har formet oss – og om hva vi gir videre til våre egne barn og dem som kommer etter oss, sa Dronningen i sin tale.

Dronningens tale fra avdukingen i Slottsparken

Kronprinsessen var til stede under avdukingen i Slottsparken. Foto: Beate Dahle Oma / NTB

Å presentere skulpturen i Slottsparken betyr at Maman vil gå i dialog med de tilliggende skulpturene. Her står allerede verk som presenterer kvinnesakspioneren Camilla Collett (1813–1895), og det nye norske monarkiets førstekvinner: Dronning Maud, Kronprinsesse Märtha og Dronning Sonja. Her vises også Prinsesse Ingrid Alexandras skulpturpark som er laget spesielt for og av barn.

Samarbeid

Skulpturen inngår som del av Kongehusets kulturformidling og skulpturpark, og er mulig for publikum og forbipasserende å oppleve gratis frem til august 2023.

Prosjektet er muliggjort i samarbeid med kunstnerens egen stiftelse ​The ​Easton Foundation, galleriet​ Peder Lund - som representerer kunstneren i Skandinavia - og Nasjonalmuseet.

4. mai åpner Nasjonalmuseet den store retrospektive utstillingen av Louise Bourgeois kunst - Imaginære samtaler. Her vil man kunne oppleve en annen av Bourgeois sine edderkopp-installasjoner, Spider, i utstillingen i Lyshallen.

Installasjonsbilde av Louise Bourgeois's Maman (1999) i Slottsparken, Oslo, Norge, 2023. Foto: Øyvind Möller Bakken © The Easton Foundation/Licensed by BONO, NO and VAGA at Artists Rights Society (ARS), NY.

Samlet sett vil den bemerkelsesverdige kunstneren sette sitt preg på Oslo gjennom hele sommeren – både i Slottsparken og i Nasjonalmuseets utstillingssaler. 

Skulpturer av Bourgeois er også å finne på Tjuvholmen og i Ekebergparken i Oslo. I 2010 laget Bourgeois heksemonumentet The Damned, the Possessed and the Beloved, sammen med den sveitsiske arkitekten Peter Zumthor og den norske historikeren Liv Helene Willumsen. Monumentet er til minne om ofrene for hekseprosessene på 1600-tallet og befinner seg i Vardø. 

Fakta

Louise Bourgeois' skulptur Maman:

  • Karrieren til Louise Bourgeois (1911–2010) strakk seg over 70 år og skapte svært personlige verk. Hennes store retrospektive utstilling på MoMA i 1982 var et viktig vendepunkt i hennes karriere. Hun var da 70 år og fortalte at arbeidene hennes var selvbiografiske med temaer som kretset rundt sjalusi, vold, lyst, svik, frykt, engstelse og ensomhet.  I den aktuelle utstillingen på Nasjonalmuseet i Norge blir det lagt stor vekt på hvordan Bourgeois også tok del i sin samtid ved å vise hvordan arbeidene kommuniserer med samfunnsaktuelle tematikker. 
  • Maman er en monumental skulptur fra 1999 med dimensjoner som gjør at den enten må stilles ut utendørs eller i en bygning med gigantiske dimensjoner. Størrelsen gjør at publikum kan bevege seg både under og mellom de åtte beina til skulpturen. 
    Materialer: Bronse, stål og marmor 
    Mål: 927,1 x 891,5 x 1023,6 cm 
    Eksemplarer: 6 + 1 AP 
  • Arbeidene til Louise Bourgeois er innlemmet i flere offentlige samlinger som Carnegie Museum, Pittsburg; Corcoran Gallery of Art, Cleveland; Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington D.C.; Kunstmuseum Basel, Basel; Metropolitan Museum of Art, New York, NY; Moderna Museet, Stockholm; Museum of Modern Art, New York; Centre Georges Pompidou, Paris; National Gallery of Art, Washington D.C.; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid; Solomon R. Guggenheim Museum, New York, NY; Tate Collection, London; Whitney Museum of American Art, New York og og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Norge. 
  • Presentasjonen i Slottsparken vil gjøre det mulig for publikum og forbipasserende å oppleve verket gratis frem til 6. august 2023. Den 7. august starter demonteringen, og den 9. august forlater Maman parken. 
Installasjonsbilde av Louise Bourgeois's Maman (1999) i Slottsparken, Oslo, Norge, 2023. Foto: Øyvind Möller Bakken © The Easton Foundation/Licensed by BONO, NO and VAGA at Artists Rights Society (ARS), NY.

Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter

Del på Twitter Del på Facebook