Dignity Day i Geneve
13.-14. oktober var Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen i Genève for å fokusere på betydningen av verdighet.
Tirsdag fortalte Kronprinsen om arbeidet med initiativet Global Dignity for rundt 100 ansatte i administrasjonen i Verdens økonomiske forum (WEF).
Verdens økonomiske forum
Professor Klaus Schwab, som grunnla WEF i 1971, introduserte Kronprinsen, den amerikanske fattigdomsbekjemperen John Hope Bryant og den finske professoren Pekka HImanen for de ansatte.
De tre etablerte Global Dignity for tre år siden og har siden reist i alle verdensdeler og holdt Dignity Days på skoler. Elevene har blitt utfordret til å tenke over betydningen av verdighet som det grunnleggende fundament både i egne liv og i samfunnet. Forfatteren Paolo Cohelo var også til stede og fortalte om sin forståelse av begrepet.
Dignity Day på den internasjonale skolen
Onsdag holdt Kronprins Haakon Dignity Day på den internasjonale skolen i Genève. Skolen har 4000 elever i alderen 8 til 18 år fra alle verdensdeler. Etter Kronprinsen og John Hope Bryant hadde holdt en innledning i plenum, gikk elevene tilbake i klassene sine og arbeidet i grupper med spørsmål som: Hva er verdighet? Kan du fortelle en historie om verdighet fra ditt eget liv? Hva ønsker du å arbeide for – og hvordan kan du bidra til å styrke andre menneskers verdighet?
20. oktober arrangeres Global Dignity Day for andre år på rad. I den forbindelse besøker Kronprinsen Oxford. 22. oktober holder han Dignity Day på Elvebakken skole i Oslo.
Aktuelle saker
Gardens kirkeparade i Oslo domkirke
Hans Majestet Kongens Gardes kirkeparade er en årlig førjulstradisjon for ansatte, offiserer og vernepliktige i Garden. Hans Majestet Kongen og Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen var til stede ved den høytidelige gudstjenesten i en fullsatt domkirke.
Solidaritetsmarkering i Oslo domkirke
I anledning FNs internasjonale solidaritetsdag for det palestinske folk inviterte Oslo domkirke til en solidaritetsmarkering. Hans Majestet Kongen og Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen var til stede.