Den kongelige stalls historie
Slottets stall sto ferdig i 1848 og ble utvidet av Kong Haakon og Dronning Maud i 1911. I 2017 åpnet den for første gang for publikum - som Dronning Sonja KunstStall.

Gaven
Forvandlingen av Den kongelige stall til en arena for kunst og kultur var en gave fra Hans Majestet Kong Harald til Hennes Majestet Dronningen på hennes 80-årsdag.
I KunstStallen møtes de to dronningene i vår moderne historie: Den rideglade Dronning Maud utvidet og restaurerte stallen etter inspirasjon fra England. Dette var hennes sted for rekreasjon. For Dronning Sonja har kunsten vært den tilsvarende kilden kreativitet og påfyll.
– Min gave til deg i anledning den store dagen din er at dette spennende lokalet skal etableres som Dronning Sonja KunstStall. Så kjære Sonja, dette er ditt: Dronning Sonja KunstStall – og den vil åpne på bursdagen din den 4. juli.
H.M. Kong Harald i sin tale ved overrekkelsen 27. oktober 2016.
Oppgaven
Da beslutningen om å rydde stallen "i hemmelighet" og presentere den som gave til Dronningen var fattet, gikk Hoffet i gang med den enorme oppgaven det var å rydde lokalet og starte arbeidet med å gjøre stall om til kunststall. Midtstallen hadde fungert som lager siden 2. verdenskrig. Den var nedslitt og full av små og store gjenstander. Nå skulle den omdannes til en arena for kunst og kultur.
Midtstallen ble ført tilbake slik den var rundt 1911, da Kong Haakon og Dronning Maud fikk stallen renovert. Interiørene ble restaurert, og hestenes spiltau, komplett med hver enkelt hests navn, ble en del av det nye publikumsområdet. Alle tilpasninger ble gjort i samråd med Riksantikvaren.
Omdannelsen



Arbeidene ble ferdige i tide, og KunstStallen hadde offisiell åpning på Dronningens 80-årsdag, 4. juli 2017. Dagen etter strømmet publikum til. Den kongelige stall ble opprinnelig bygget parallelt med Slottet selv, men hadde aldri vært åpen for publikum tidligere.


Dronning Sonja KunstStall: Ridehuset
Ridehuset
Oktober 2023 ble Dronning Sonja KunstStall utvidet. Dronning Mauds ridehus var ferdig restaurert: En vakker, historisk hall på 800 kvadratmeter.
Behovet for restaurering var omfattende. Under krigen brukte tyskerne Ridehuset til å trene politihestene sine, og i 1943, under den store eksplosjonen på Filipstad, nådde tre granater bygget og lagde hull i taket. Én av granatene eksploderte inne og forårsaket store ødeleggelser.
Senere ble Ridehuset benyttet som lager i mange år. En stor opprydning var derfor første skritt på veien mot gjenåpningen.
Som et ledd i restaureringarbeidet har Ridehusets opprinnelige karakter blir gjenskapt. Det er gjort grundige undersøkelser i tilgjengelig kildemateriell og bygningsarkeologiske undersøkelser i selve bygningsmassen.
Resultatet er svært likt det ridehuset Kong Haakon og Dronning Maud kunne ta i bruk i 1909.
Arbeidet fortsetter
Arbeidet med å gjøre Den kongelige stall tilgjengelig som kulturarena fortsetter. I 2023 åpnet Ridehuset for publikum, og fra sommeren 2024 ble det etablert uteservering for publikum i Stallgården. Etter planen vil tverrfløyen som binder Midtstallen og Ridehuset sammen, åpne med publikumstilbud i 2026/2027.
Byggingen av Den kongelige stall
Da byggingen av Slottet startet i 1825, var en stall en naturlig del av prosjektet. Men stallen som ble bygget var dimensjonert for relativt liten bruk siden unionskongene aldri hadde fast tilhold i Norge. Dette endret seg fullstendig da det nye norske monarkiet ble etablert med Kong Haakon og Dronning Maud i 1905. Slottet ble en permanent kongebolig med langt større behov for hester - både til offisielle anledninger, driften av Slottet og Kongefamiliens fritid. Med Dronning Maud fikk vi også en dronning som var levende engasjert i hester og hestehold.
Unionsoppløsning: Stallen må utvides
Stallen som møtte det nye kongeparet var alt for liten, manglet viktige funksjoner og var i ganske dårlig stand. Staten Norges finanser ga ikke rom for bevilgninger til utbedring av stallen. Kong Haakon og Dronning Maud betalte derfor selv for de nødvendige forbedringene. Slottsforvalter Hjalmar Welhaven utarbeidet tegninger og kostnadsoverslag, og 7. september 1908 var byggemeldingen godkjent. I 1911 sto et restaurert og utvidet anlegg ferdig.
Dronning Maud og Den kongelige stall





Viser 8 av 12
Dronning Mauds stall
Tradisjonen med kongelig hestehold hadde Dronning Maud med seg fra England, og stallen ble ombygget etter forbilde av the Royal Mews - stallene ved Buckingham Palace. Det nye anlegget ble utvidet med en rekke nye funksjoner som smie, sykestall, vognremisse og garasje med plass til tre automobiler.
Men Ridehuset var det største tilskuddet. En lys, søylefri sal, 45 meter lang og 20 meter bred, utstyrt med både tilskuer- og musikkgalleri. I et lite tilbygg ble det innredet en salong for Dronning Maud med utsikt ned på ridevolten.

På Dronning Mauds initiativ ble det ansatt en britisk stallmester og etter hvert en stallbetjening på 13 personer som var bosatt i midtstallens 2. etasje. Midtstallen kunne romme 38 hester, i tillegg til vogner, seletøy og saler.
Hestenes tid tar slutt
Kong Haakon kjøpte sin første bil i 1913, og etter Dronning Mauds død i 1938 avtok hesteholdet ved Slottet. De siste hestene forsvant fra Den kongelige stall kort tid etter krigsutbruddet med tysk okkupasjon i 1940. Da Kongefamilien vendte tilbake til Slottet i 1945 var hestenes tid over.
Stallen gikk inn i en lang periode som lager og garasje - og noen år som atelier på 1960-tallet - før tanken om å gjøre noe mer ut av den flotte bygningen slo rot.
Nytt liv som Dronning Sonja KunstStall
Så, den 4. juli 2017 kunne Dronning Sonja erklære KunstStallen for åpen. Dermed startet en ny blomstringstid for den gamle stallen. Der hestene en gang sto i sine spiltau, kunne publikum nå glede seg over kunst, håndverk og historie.











