Hopp til innholdet

Kunstbiennalen i Venezia

H.K.H. Kronprinsessen åpnet Den nordiske paviljongen ved Veneziabiennalen i dag. Der presenterte hun multi-mediakunstneren Camille Norments prosjekt "Rapture".

6. mai 2015

Kronprinsesse Mette-Marit før den offisielle åpningen av den Nordiske paviljongen. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Det er den amerikanske lydkunstneren Camille Norment som står bak det norske bidraget til biennalen denne gang, og omtaler prosjektet "Rapture" som "en stedsspesifikk, skulpturell og sonisk installasjon".

Kronprinsesse Mette-Marit hadde æren av å holde åpningstalen i ettermiddag, og framhevet hvordan prosjektet utforsker forholdet mellom lyd, kropp og sinn:

- The work Rapture by multi-media artist Camille Norment brings together many elements: sculptural, architectonic, performative and sonic. It explores the relationship between sound and the human body. It immerses the visitor in a multi-sensory experience. Through her work, we are asked to consider the impact sound has on our bodies – on our lives. Rapture reminds us that sound is a strong mediator of cultural experience and identity. Sound is a gateway to knowledge and an instrument of power. Sound is a source of pain and joy, and has been used in markedly different ways – in different societies and at different times.

Norment (f.1970) er kunstner, musiker, komponist og skribent, bosatt i Oslo.

Office for Contemporary Art

For første gang i historien har Norge eneansvar for den nordiske paviljongen under Kunstbiennalen i Venezia. Office for Contemporary Art (OCA) er en stiftelse opprettet av Kultur- og Utenriksdepartementet med sikte på å utvikle kultursamarbeid mellom Norge og den internasjonale kunstscene, og har vært ansvarlig for Norges bidrag til Veneziabiennalen siden stiftelsen i 2001.

Premissleverandør for samtidskunst

Den første utgaven av Veneziabiennalen fant sted i 1895, og har siden den tid vært en viktig premissleverandør innen samtidskunst. Annethvert år stiller et voksende antall nasjoner med sine fremste utøvere i egne paviljonger. Det andre hovedelementet ved biennalen er en omfattende kuratert utstilling.

Årets biennale er den 56. i rekken.

Paviljong av Sverre Fehn

Før åpningen fikk Kronprinsesse Mette-Marit en omvisning i Den nordiske paviljongen av direktør i OCA, Katya Garcia-Anton. Paviljongen ble tegnet av den norske arkitekten Sverre Fehn i 1958. Bygningen stod ferdig i 1962 og har siden vært et utgangspunkt for et samarbeid mellom de tre nasjonene Norge, Sverige og Finland.

Arkitekturen spiller en viktig rolle i årets bidrag til biennalen, der kunstverket framstår i dialog med omgivelsene det er plassert i.

Fehn mottok den prestisjetunge Pritzker-prisen for arkitektur i 1997.

Veneziabiennalen 2015

Kronprinsesse Mette-Marit før den offisielle åpningen av den Nordiske paviljongen. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Kunstneren Camille Norment utforsker vårt forhold til lyd. Foto: Marta Buso, OCA
Installasjonen Rapture i Den nordiske paviljongen under Veneziabiennalen 2015. Foto: Matteo Da Fina, OCA