Hopp til hovedinnhold

Utdannings-app for syriske barn

En ny app skal hjelpe syriske barn med å lære å lese. Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen deltok på lanseringen sammen med både statsministeren og utenriksministeren.

17.03.2017

Krigen i Syria går inn i sitt syvende år. Det er snart like lenge som barn i Norge går i barneskolen. Mange skoler er bombet, mange lærere er drept eller drevet på flukt. 2,5 millioner syriske barn står uten skoletilbud, samtidig som mange av dem som får utdanning har et redusert tilbud med dårlig kvalitet. Dette er bakgrunnen for at Norge tok et internasjonalt initiativ for å utvikle denne app'en. 

Testet i sofaen 

Lanseringen fant sted i statsministerboligen i dag. Syriske barn var med å teste de to spillene i app'en, og viste de voksne hvordan de fungerte. 

Spillene heter Antura and the Letters og Feed the Monster. I Antura gjetes levende bokstaver av en litt uskikkelig gjeterhund. Feed the Monster går ut på å mate snille monstre med riktige bokstaver og ord slik at de utvikler seg fra monsteregg og til voksne monstre. Spillerne kan gjenta høyt de arabiske lydene og bokstavene som blir sagt i spillene. 

Mustafa Monzer Falaha (9 år) viser utenriksminister Børge Brende det nye spillet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.Mustafa Monzer Falaha (9 år) viser utenriksminister Børge Brende det nye spillet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.

Satser på utdanning i bistanden

I humanitære kriser får utdanning i snitt under 2 prosent av bistandsmidlene. Samtidig varer ofte disse krisene i lang tid. Derfor satser Norge spesielt på utdanning i krig og krise, og hele 20 prosent av norsk bistand til Syria i går til utdanning.

De to dataspillene som er valgt ut til denne lærings-app'en er spill som øver opp barnas leseferdigheter. Å kunne lese er en forutsetning for all annen skolegang. Dette er barna som skal gjenoppbygge Syria. 

Oppskaleres til flere språk

På verdensbasis er det nærmere 30 millioner barn som ikke får begynne på skolen på grunn av krig og konflikt. Om de to læringsspillene viser seg vellykket, vil norske myndigheter vurdere å utvikle dem videre for andre språk, sånn at de også kan bistå andre barn i krig og krise. 



Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter

Del på Twitter Del på Facebook