Hopp til innholdet

Kongeskipet Norge

Kongeskipet Norge ble gitt i gave fra det norske folk til Kong Haakon VII. Skipet tilhører Hans Majestet Kongen, men blir drevet av Sjøforsvaret. Når Kongen er om bord på K/S Norge, vaier Kongeflagget fra skipets aktermast.

Kongeskipet fra siden med festflagg mellom mastene. Speiler seg i blankt hav.
Kongeskipet Norge kommer til Valldal under Kongeparets fylkestur til Møre og Romsdal i 2022. Foto: Liv Anette Luane, Det kongelige hoff

Kongeskipet brukes både privat og ved offisielle anledninger, som fylkesturer, statsbesøk og andre offisielle reiser i inn- og utland. På fylkesturer er det vanlig at de kongelige takker for besøket med en mottakelse på Kongeskipet. Da er representanter for alle som har bidratt til besøket gjester om bord.

Kongeskipet Norge har også vært i bruk ved flere jubileer og store anledninger, som ved signingsferden i 1991-1992 og Kong Olavs signingsferd i 1958-1959.

I august 2025 tok Kongeskipet Deres Majesteter Kongen og Dronningen til Bjørnøya og Svalbard.

Kongeskipet mot Svalbard

Kongeskipet med skyer i solnedgang og snødekte fjell i bakgrunnen.
Kongeskipet Norge seiler ut Kvænangen med kurs for Svalbard og Bjørnøya med Kong Harald og Dronning Sonja om bord Foto: Cornelius Poppe / NTB
Kongeskipet på vei gjennom dårlig vær med tåke. Bølgene går hvite.
Kongeskipet frakter Kongen og Dronningen over Barentshavet på vei mot Svalbard. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Kongeskipet i forgrunnen passerer en oljeplattform.
Kongeskipet passerer Johan Castberg-feltet i Barentshavet på vei til Svalbard og Bjørnøya. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Kongeflagget vaier fra Kongeskipet
Kongeskipet fører Kongens flagg når han er om bord. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Skipet på vei gjennom dårlig vær med tåke. Bølgene går hvite.
Kongeskipet frakter Kongen og Dronningen over Barentshavet på vei mot Svalbard. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Kongeskipet i skodde.
Kongeskipet seiler inn mot sørspissen på Bjørnøya. Foto: Cornelius Poppe, NTB

Mannskap fra Sjøforsvaret

En kongelig resolusjon fra 1947 fastsatte at skipet skal bemannes, drives og vedlikeholdes av Forsvaret.

I sommersesongen har skipet full besetning på rundt 50 personer. Vinterstid er bemanningen redusert til omkring 25. Arbeidsoppgavene består da i hovedsak av vakt og vedlikehold av lugarer og oppholdsrom, på dekk og i maskinen.

I februar mottar skipet nye vernepliktige, som gjennomgår teoretisk og praktisk opplæring foran neste sesong.

Kongen, ledsaget av Dronningen og Kronprinsen, inspiserer skipet vår og høst. Disse markeringene kalles embarkering og debarkering og markerer sesongens begynnelse og slutt.

Embarkering og debarkering

Embarkeringen er startskuddet for årets sesong hver vår. Foto: Liv Anette Luane, Det kongelige hoff
Intens aktivitet. Alt må være ship shape før embarkeringen. Foto: Vidar Ruud / NTB
Sjaluppen er Kongeskipets lettbåt, og benyttes til og fra når skipet ikke ligger ved kai. Foto: Sven Gj. Gjeruldsen, Det kongelige hoff
Kongen går opp gangveien fra kaia og om bord i skipet. Han er i marineuniform.
Kong Harald embarkerer Kongeskipet Norge på Filipstad i Oslo. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Kongen inspiserer mannskapet. Foto: Vidar Ruud / NTB
Når seremonien er over, er sesongen offisielt i gang for Kongeskipet. Foto: Sven Gj. Gjeruldsen, Det kongelege hoffet
Kronprins Haakon inspiserer befal, offiserer og øvrig mannskap på akterdekket. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
En smilende Kong Harald i marinens uniform snakker med gaster som står oppstilt for inspeksjon.
Kong Harald takker mannskapet om bord for seesongen. Foto: Sven Gj. Gjeruldsen. Det kongelige hoff
Kongeparet og Kronprinsen omgitt av mannskapet 2024. Foto: Liv Anette Luane, Det kongelige hoff
Mannskapet hilser Kongeparet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
De to skipene går inn mot kai. Det norske kongeskipet først, etterfulgt av Dannebrog.
Kongeskipene Dannebrog og Norge ankommer Århus. Foto: Mikkel Berg Pedersen / Scanpix

Kongeskipet

Fakta om Kongeskipet

  • Lengde: 80,2 meter
  • Bredde: 11,6 meter
  • Dybde: 4,7 meter
  • Bruttotonnasje: 1628 tonn
  • Maksimumsfart: 16 knop
  • Marsjfart: 14 knop
  • Rekkevidde: 6500 nautiske mil
  • Hjemmehavn: Oslo
  • Kallesignal: LAMA
  • Klasse: 1A1 Yacht
  • Maskineri: To Bergen Diesel, 1760 hk hver
  • Bygget av Camper & Nicholsons Ltd., Gosport, England i 1937
  • Innredning: Arkitekt Finn Nilsson

Kongeskipet Norge rundt

Kongeskipet Norge er ett av verdens to gjenværende kongeskip etter at det britiske kongeskipet Britannia ble tatt ut av drift i 1997. Det andre er det danske kongeskipet, Dannebrog. K/S Norge er en populær gjest langs kysten i sommerhalvåret.

Kongeskipet har hjemmehavn i Oslo. Her starter og avslutter Kongen skipets sesong med høytidelig embarkering - ved sesongens start - og debarkering - ved dens avslutning. Foto: Ivar Ekseth / NTB Scanpix
Dronningen ankommer Oscarsborg med Kongeskipet for å se opera på festningen i august 2019. Foto: Sven Gj. Gjeruldsen, Det kongelige hoff
Kongeskipet utenfor Tjøme i Vestfold. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Kongeskipet utenfor Nøtterøy under Kronprinsparets fylkestur i september 2018. Denne kvelden var det mottakelse om bord. Foto: Lise Åserud, NTB scanpix
Kongeskipet på vei gjennom kanalen i Tønsberg 17. mai 2021. Foto: Sven Gj. Gjeruldsen, Det kongelige hoff
Havnebassenget i Tønsberg under Kongeparets fylkestur til Vestfold 2012. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix
Kongeskipet i Sandefjord havn, september 2020. Foto: Liv Anette Luane, Det kongelige hof
Kongeskipet utenfor Stavern. Foto: Liv Anette Luane, Det kongelige hoff

Viser 8 av 47

Kongeskipets historie

Da regjeringen ba Prins Carl å bli Norges konge i 1905 var "en yacht, utrustet til bruk når det måtte ønskes, på statens bekostning" en del av tilbudet. Den økonomiske situasjonen i Norge etter unionsoppløsningen var imidlertid slik at Kong Haakon ikke gjorde krav på et eget skip.

Først etter 2. verdenskrig kom spørsmålet om et eget kongeskip opp. Gjennom et opprop i landets aviser ble nordmenn oppfordret å gi til en folkegave til Kongens 75-årsdag. Gaven skulle ha form av et skip, og i 1947 ble den britiske motoryachten Philante kjøpt for 1,5 million kroner.

Kong Haakon går opp gangveien fra kaia til Kongeskipet. Han gjør honnør idet han går om bord.
Etter renoveringen kunne Kong Hakon gå om bord i Kongeskipet Norge. Foto: Scanpix

Kongeskipet - Philante

Philante

Philante ble bygget i 1937 for flyfabrikanten Thomas Sopwith. Navnet Philante var avledet navnene til Sopwith og hans kone: Phyllis og Thomas. Phil (som er kort for Phyllis) an(d) T(homas) e (e lagt til for uttale).

Da 2. verdenskrig brøt ut ble Philante rekvirert av den britiske marinen. Skipet gjorde tjeneste som eskorte for konvoiene over Atlanterhavet, før hun ble overført til tjeneste som øvelsesskip for konvoieskorte fra 1942. I 1946 ble skipet levert tilbake til Thomas Sopwith, som solgte det til Norge i 1947.

Gaven pusses opp

Skipet måtte bygges om og pusses opp før Kong Haakon VII kunne overta det, så Kongen fikk overrakt en modell av skipet på sin 75-årsdag. Den 9. juni 1948 ble folkegaven overrakt til Kong Haakon.

Skipet fikk navnet Norge.

I årene som fulgte brukte Kong Haakon skipet både på tokt langs norskekysten og til fjernere farvann. I juni 1955 benyttet Kongen Norge, da han besøkte Molde. Det ble hans siste reise med Kongeskipet.

Glimt fra Kongeskipets historie

Kong Haakon går opp gangveien fra kaia til Kongeskipet. Han gjør honnør idet han går om bord.
Kong Haakon går om bord i Kongeskipet "Norge" under overrekkelsen av folkegaven. Foto: NTB
Kong Haakon inspiserer skipet etter overtagelsen i 1948. Foto: NTB
Kongeskipet på vei under Tower Bridge.
Kong Haakon benyttet Kongeskipet da han dro på statsbesøk til Storbritannia i 1951. Foto: Fox Photos / De kongelige samlinger
Kong Olav på dekk med Kronprins Harald, Kronprinsesse Sonja, Prins Haakon og Prinsesse Märtha Louise i 1980. Foto: De kongelige samlinger
Den 12. mars 1985 lå Kongeskipet til reparasjon og oppgradering ved Horten verft, da det oppsto brann under sveisearbeidene. Skipet ble utbrent, men verken skrog eller maskin ble påført alvorlige skader. Kong Olav bestemte at Kongeskipet skulle gjenoppbygges. Foto: NTB
Vel et år etter brannen kunne Kong Olav igjen overta Norge. Skipet var da i en langt bedre sikkerhetsmessig og teknisk stand enn det hadde vært før brannen. Foto: Hans Due, Scanpix
Kong Olav står ved rekka i marineuniform.
Kong Olav om bord på Kongeskipet, 1973. Foto: Robert Meyer / De kongelige samlinger

Kong Olav overtok skipet etter sin far i 1957. En teknisk gjennomgang resulterte i en ti-årsplan for oppgradering av skrog og teknisk utstyr. Kong Olav fulgte sin fars tradisjoner og brukte kongeskipet både privat og offisielt.

Kong Harald overtok K/S Norge ved Kong Olavs død i 1991. På samme måte som Kong Haakon VII og Kong Olav, benytter han skipet aktivt, både ved offisielle reiser i inn- og utland og privat.