Hopp til hovedinnhold

Utstillingsåpning på Astrup Fearnley

Hennes Majestet Dronningen var til stede ved åpningen av utstillingen “Leonard Rickhard: Mellom konstruksjon og sammenbrudd” på Astrup Fearnley Museet i Oslo torsdag kveld. 

26.01.2024

Astrup Fearnley Museets første utstilling i 2024 vies den norske maleren Leonard Rickhard. 

Den 7. januar i år gikk Leonard Rickhard bort, 78 år gammel. Han gikk bort etter kort tids sykeleie, men rakk å gjøre utstillingen ferdig, og den er installert slik han og kurator Solveig Øvstebø planla den gjennom de siste tre årene.

Gjennom et langt kunstnerskap har Leonard Rickhard fra Arendal etablert et karakteristisk og lett gjenkjennelig formspråk. Utstillingen presenterer hans kunstneriske produksjon gjennom et halvt århundre, og inkluderer blant annet tidlige eksempler på hans velkjente motivkrets, i form av interiørmalerier, studier av jernbanevogner og bilvrak, eller stemningsfulle landskap. 

Oslo ordfører Anne Lindbo, dronning Sonja og Berit Rickhard under åpningen av utstillingen "Mellom konstruksjon og sammenbrudd" av kunstneren Leonard Rickhard på kunstmuseet Astrup Fearnley i Oslo torsdag. Foto: Annika Byrde / NTB

Ved utstillingsåpningen på Astrup Fearnley ble Dronningen tatt imot av museets direktør og kurator for utstillingen Solveig Øvstebø. Øvstebø holdt tale og åpnet utstillingen under arrangementet.  Dronningen ble også ledsaget av ordfører i Oslo Anne Lindboe.

Leonard Rickhard

Kunstneren Leonard Rickhard bodde og arbeidet i Arendal. Han var utdannet ved Statens håndverks- og kunstiindustriskole og Statens Kunstakademi. Siden midten av 1970-tallet har Rickhard gjentatt mange av de samme motivene i maleriene sine. Gjennom hele karrieren opptrer motiver som fugleskapet, nattmaleren, modellbordet, bjørkeskogen og forlatte brakkebygg.

Utstillingen «Leonard Rickhard - Mellom konstruksjon og sammenbrudd» viser frem den fulle bredden i kunstnerskapet og inkluderer blant annet eksempler på Rickhards velkjente motivkrets i form av interiørmalerier, studier av jernbanevogner og bilvrak eller stemningsfulle landskap. Foto: Christian Øen / Astrup Fearnley Museet

Mange av maleriene er en bearbeiding av minner; erindringer fra kunstnerens egen barndom like etter andre verdenskrig, uttrykt i bilder hvor det usagte og uuttalte ofte er mer dominerende enn det eksplisitt politiske. 

Utstillingen på Astrup Fearnley åpner for publikum 26. januar og står frem til 19. mai i år. 

Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter

Del på Twitter Del på Facebook