Hopp til hovedinnhold

Sikkerhetsavdelingen

Sikkerhetsavdelingen har ansvaret for det forebyggende sikkerhetsarbeidet ved Det kongelige hoff. Avdelingen ivaretar sikkerheten til Hoffets medarbeidere og besøkende, og samarbeider nært med Hans Majestet Kongens Garde og Den kongelige politieskorte.

Kongefamiliens sikkerhet ivaretas av Garden og Politieskorten – Kongefamiliens livvakt, som er underlagt Politiets sikkerhetstjeneste (PST).

Sikkerhetsavdelingen ivaretar sikkerheten til medarbeiderne ved Hoffet og har ansvar for sikkerhetstiltak knyttet til de kongelige eiendommene. Nødvendige tiltak vurderes i forhold til bruken av eiendommene, symbolverdien og den historiske viktigheten eiendommene har.  

Sikkerhetsavdelingen ledes av sjef sikkerhet Lars Ivar Frøystad.

Perimetersikring rundt Slottet og andre kongelige eiendommer har vært et viktig prosjekt ledet av Sikkerhetsavdelingen. Dynamiske pullerter i Slottsbakken er et ledd i dette. Foto: Liv Osmundsen, Det kongelige hoff

Seksjon for vakt og resepsjon

Fra gammelt av var en knekt en person som voktet en høytstående person. I dag er knektene resepsjonsvakter på Det kongelige slott. De tar imot alle gjester som kommer til Slottet, og de tar alltid imot og ser av sted medlemmer av Kongefamilien når de passerer gjennom Slottets hovedport

Seksjonen har ansvaret for Slottets vaktsentral, som er bemannet hele døgnet alle årets dager. Der betjener man alle alarmsystemer og har oppsyn med området rundt Slottet i samarbeid med Hans Majestet Kongens Garde.

Vakt og resepsjon betjener også Slottets sentralbord og administrerer budtjenesten, som utføres av ordonnansene - gardister fra Hans Majestet Kongens Garde. Det er flere ordonnanser tilknyttet seksjonen til enhver tid.

Seksjonen har også ansvar for at riktig flagg vaier over Slottets tak.

Biltjenesten

Sjåførenes viktigste oppgaver er å kjøre de kongelige til ulike oppdrag, samt vedlikehold og ettersyn med bilparken på Slottet og på Skaugum. Seksjonen organiserer også utlån av biler til hoffets ansatte til bruk i tjenesten. 

Sjåførene fastsetter kjøreruter og har ansvaret for at de kongelige kommer fram til bestemmelsesstedet til riktig tid. De samarbeider nært med Den kongelige politieskorte, og alle har kompetanse i utrykningskjøring.

Bilparken består av nyttekjøretøy, private og offisielle biler. Det er besluttet å konvertere bilparken fra fossildrevne kjøretøy til elbiler eller hybride løsninger så langt det er praktisk mulig.

A1 - en Buick Roadmaster fra 1939 - er den mest kjente av Slottets biler. Den er ikke lenger i vanlig bruk, men kan hentes fram til spesielle anledninger. Foto: Sven Gj. Gjeruldsen, Det kongelige hoff

Bilparken omfatter også fem historiske biler – den eldste fra 1939. Det er stor interesse for dem, og bilene har vært stilt ut ved flere anledninger. Ved helt spesielle anledninger tas en eller flere i bruk – som ved Stortingets høytidelige åpning og store begivenheter som kongelig bryllup.

11.01.2024

Del denne artikkelen på Facebook eller Twitter

Del på Twitter Del på Facebook
Fakta

Fakta om Sikkerhetsprosjektet

Sikkerhetsprosjektet ved Det kongelige hoff ble i hovedak sluttført i 2023. Prosjektet besto av flere elementer, og hadde en samlet kostnadsramme på 800 millioner (2022-kroner). Dette ble fastlagt under nysalderingen av statsbudsjettet i desember 2022. Det kongelige hoff bidro med vel 30 millioner fra egen likviditet.

Perimetersikring rundt Slottsparken

Formål: Å hindre kjøretøy i å ta seg inn i Slottsparken og/eller opp til Slottet uten tillatelse.

Byggestart: 2018
Ferdigstilt: 2023
Byggherre: Det kongelige hoff

Logistikkbygg

Formål: Sikker håndtering av post og varer, blant annet ved at alle leveranser utenfra vil gå til det frittstående logistikkbygget istedenfor opp til selve slottsbygningen. 

Byggestart: 2018
Ferdigstilt: 2022

Byggherre: Statsbygg
Oppdragsgiver: Kommunal- og moderniseringsdepartementet (fra 2022 Kommunal- og distriktsdepartementet)

Bruker: Det kongelige hoff

Pullerter langs Wergelandsveien. Foto: Liv Osmundsen, Det kongelige hoff