Hopp til innholdet

Spisesalen på Oscarshall

Spisesalen på Oscarshall ligger i en egen bygning, men forbundet med hovedbygningen. Rommets vegger er dekorert med integrerte malerier av Joachim Frich og Adolph Tidemand.

Bord og stoler står midt i et rom med store vinduer og vegger utsmykket med malerier.
Spisesalen på Oscarshall. Foto: Anette Karlsen / NTB

Rommet har mange vakre detaljer, med farget glass i vinduene, utskåret panel og pilastre i eik, avsluttet med svaneformede konsoller som bærer tverrlagte takbjelker.

Det er imidlertid ikke denne dekoren, men maleriene som fanger interessen: Arkitekt Nebelongs samarbeid med malerne Joachim Frich og Adolph Tidemand om utsmykningen av spisesalen på Oscarshall er berømt. Nebelong utformet rommet slik at maleriene ble fremhevet, samtidig som de fremsto som en del av selve arkitekturen.

Nebelongs skisse til vestveggen i spisesalen. Foto: De kongelige samlinger

Adolph Tidemands bønder

Adolph Tidemands ti malerier skildrer en norsk bondefamilies liv fra vuggen til graven. Motivene var helt i tråd med tidsånden og den nasjonalromantiske ideen om bonden som bærer av sentrale norske verdier.

Serien malerier består av åtte runde og to rektangulære malerier som er felt inn i frisen øverst på de to langveggene, over Frichs landskapsmalerier.

Tidemands bønder

Adolph Tidemand: Gutten og piken på seteren. Foto: Øivind Möller Bakken, Det kongelige hoff
Adolph Tidemand: Frieriet. Foto: Øivind Möller Bakken, Det kongelige hoff
Adolph Tidemand: Familielykke. Foto: Øivind Möller Bakken, Det kongelige hoff
Adolph Tidemand: Ved det syke barns leie. Foto: Øivind Möller Bakken, Det kongelige hoff
Adolph Tidemand: Moren leser for barna. Foto: Øivind Möller Bakken, Det kongelige hoff
Adolph Tidemand: Faren lærer sønnen å knytte garn. Foto: Øivind Möller Bakken, Det kongelige hoff
Adolph Tidemand: De ensomme gamle. Foto: Øivind Möller Bakken, Det kongelige hoff
Adolph Tidemand: Den yngste sønnens avskjed. Foto: Øivind Möller Bakken, Det kongelige hoff

Viser 8 av 10

Joachim Frichs landskaper

Joachim Frichs seks landskapsmalerier er blitt betegnet som et høydepunkt i hans produksjon. Maleriene kan sies å utgjøre et konsentrat av den norske naturen, slik den særlig fremsto for utlendinger og nordmenn i utlendighet.

Det var Kong Oscar Is eget ønske at Spisesalen skulle males med norske landskaper innsatt i malt treverk ”i likhet med det i Slottet, utanfor Tronsalen warande rum” - det vil si på samme måte som Fugleværelset.

Joachim Frichs landskapsmalerier

Joachim Frich: Norangfjord på Sunnmøre / De kongelige samlinger
Joachim Frich: Ravndjuvet. Laurdal i Thelemarken / De kongelige samlinger
Joachim Frich: Næs i Hallingdal / De kongelige samlinger
Joachim Frich: Romsdalshorn ved Monge i Romsdal / De kongelige samlinger
Joachim Frich: Lom i Gudbrandsdalen / De kongelige samlinger
Joachim Frich: Ravnjuvet, Laurdal i Thelemarken / De kongelige samlinger

Blandet mottakelse

Frichs seks landskaper fikk en noe blandet mottakelse i samtiden, og da Tidemands malerier ble stilt ut sammen med Frichs i Christiania Kunstforening, var ikke mottakelsen bare positiv. Tidemands framstilling av den norske bonden ble beskrevet som "søndagsbønder" og ansett som lite realistisk.

Men, det har også blitt påpekt at maleriene skulle passe inn i en spisesal på et lystslott. I en slik kontekst kunne en idealisert fremstilling være på sin plass.